miercuri, 15 aprilie 2015

Calul troian din legea finanţării partidelor politice si a campaniilor electorale

Editorial publicat în Revista Română de Drept al Afacerilor nr. 2/2015. Autor: Dumitru DOBREV
Într-un articol de pe hotnews.ro, intitulat „Atenţie la bomba cu ceas din legea finanţării partidelor”, Dan Tapalagă dezvăluie noul cal troian din Proiectul de modificare şi completare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale[1]
„Este o practică printre politicienii români să declare împrumuturi fictive. O fac pentru a avea o bază de justificare fie pentru viitoarele şpăgi, fie pentru banii negri proveniţi din activităţi ilegale etc. Unii mai declară că l-a împrumut pe X cu o sumă de bani drept garanţie că-şi va recupera business-ul lăsat în grijă. Va amintiţi, probabil, că avem politicieni care susţin că au împrumutat zeci de milioane de euro pe persoană fizică», caz probabil unic în Europa.
Pe scurt, politicienii români sunt maeştrii împrumutului fictiv. Ce credeţi, vor aplica metoda în viitoarea campanie electorală finanţată de la buget? Da, vor jupui bugetul declarând cheltuieli şi împrumuturi inexistente. O groază de politicieni vor veni să deconteze de la buget cheltuieli justificate prin pretinse împrumuturi de la rude şi prieteni.
Viitorii candidaţi sunt invitaţi practic să-şi spele banii negri introducându-i drept cheltuieli de campanie, care vor fi decontate de stat. Ar fi frustrant să punem cu mâna noastră în mâna borfaşilor instrumente prin care nu doar că spală nişte bani (furaţi tot de la noi), dar să-i deconteze tot de la buget, adică tot din banii noştri. Ar fi o culme a prostiei din partea noastră să-i lăsam, cum este o culme a tupeului din partea lor ca ne propun aşa ceva.”

Ce prevede proiectul de lege cu privire la cuantumul împrumuturilor?
Articolul 9 (1) din Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale: Partidele politice au obligația de a publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista persoanelor fizice şi juridice care au făcut în anul fiscal precedent donaţii a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară, lista persoanelor fizice şi juridice care au acordat împrumuturi a căror valoare depășește 100 de salarii de bază minime brute de țară, precum şi suma totală a donaţiilor confidenţiale, respectiv suma totală a împrumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de bază minime pe țară primite, până la data de 30 aprilie a anului următor.
Dacă luăm salariul minim brut pe ţară care de la 1 iulie 2015 va fi de 1050 RON rezultă că suma maximă prin care pot fi finanţate prin împrumuturi netransparente campaniile electorale este de 105.000 RON per finanţator, deoarece proiectul nu prevede pentru sumele sub acest plafon obligativitatea declarării sursei banilor. Această sumă e destul de consistentă, în jur de 23.000 EUR, şi dacă te-a blagoslovit Dumnezeu cu multe rubedenii, fini, şoferi, foşti colegi de facultate şi toată pegra politică ce constituie camarila unui baron local, poţi să albeşti două sau trei sute de mii de euro bani negri cu ajutorul Autorităţii Electorale Permanente care, paradoxal, are rolul de a preveni acest modus operandi.
Mecanismul e următorul: te duci la un notar unde faci act autentic de împrumut[2], împrumutătorul fiind o persoană care nu e obligată să-şi declare veniturile. Cei mai atenţi vor face împrumuturile de 14.999 EUR, ca să fie sub pragul de raportare la Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. Secretul lui Polichinelle este că notarul nu trebuie să vadă banii, ci doar să ia act de acordul părţilor că banii au fost număraţi şi că au trecut dintr-o mână în alta şi va scrie „prezentul act constituie chitanţă descărcătoare pentru suma împrumutată”. În acest fel, banii pot fi depuşi legal în bancă în contul special deschis de partid. Astfel se va deschide o portiţă pentru introducerea de bani negri în finanţarea lor şi se va permite reîntoarcerea lor ca bani „curaţi” în conturile oamenilor de încredere ai politicienilor. Ne putem gândi de asemenea ce suveici se pot pune la cale cu ajutorul patronilor de mass-media şi contractelor umflate de publicitate!

Marea ipocrizie
Ideal ar fi fost ca textul noii legi de finanţare a partidelor să prevadă faptul că împrumuturile şi donaţiile se fac numai de la persoane fizice şi doar prin virament bancar şi să se interzică sau să se limiteze drastic împrumuturile şi donaţiile de la persoane juridice de drept privat pentru că acestea pot avea acţionariat de tip Matrioşka în paradisuri fiscale total netransparente.
Pe de altă parte, în data de 11 martie 2015 a fost votată de Camera Deputaţilor Legea pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată care impune în România regula plăţilor prin instrumente de plată fără numerar[3]. Limita în care vom putea plăti, noi oamenii de rând, în numerar după ce Preşedintele Iohannis va promulga legea va fi de: 10.000 RON la magazinele de tip cash&carry, dacă vom cumpăra un autoturism second-hand de la un alt particular 50.000 RON iar profesioniştii vor putea face plăţi între ei în numerar de maxim 5000 RON, fiind interzise şi plăţile fragmentate.
Doar că ceea ce s-a putut vota pentru opincă nu s-a putut şi pentru vlădică, Parlamentul României nerenunţând la atitudinea schizoidă cu care ne-a obişnuit în ultimii 20 de ani. 


[1] A se vedea proiectul pe site-ul Camerei Deputaţilor http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=13537
[2] Art. 3 alin. (11) din aceeaşi propunere: Partidele politice pot contracta împrumuturi în bani numai prin acte autentice notariale, sub sancțiunea nulității absolute, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire al acestora.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

introduceti comentariul dvs