Începând
din 2016, Fiscul trebuie să publice online şi lista datornicilor persoane
fizice, nu doar cea a firmelor care au obligaţii fiscale restante, însă măsura
poate fi considerată cel puţin discutabilă. În acest sens, pentru a vedea dacă
noua obligaţie a organelor fiscale este în acord cu Legea protecţiei datelor
personale şi cu Constituţia, am solicitat opiniile unor specialişti.
Până
în 2015, organele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) au publicat
pe internet, în baza legii, doar lista persoanelor juridice care înregistrau
obligaţii fiscale restante. Din acest an, odată cu intrarea în vigoare a noului
Cod de procedură fiscală, obligaţia a fost extinsă şi pentru datornicii
persoane fizice.
"Organele fiscale au obligaţia de a
publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane fizice şi
juridice care înregistrează obligaţii fiscale restante, precum şi cuantumul
acestor obligaţii. Lista se publică trimestrial, până în ultima zi a primei
luni din trimestrul următor celui de raportare şi cuprinde obligaţiile fiscale
restante la sfârşitul trimestrului şi neachitate la data publicării
listei", este prevăzut în Codul de procedură fiscală.
Limita
minimă de la care se face publicarea este de 100 de lei, conform Ordinului ANAF
nr. 558/2016, pentru datoriile la organele fiscale centrale. În cazul
datoriilor la organele fiscale locale, limita minimă este stabilită prin
hotărâre a consiliului local. Pe lista datornicilor persoane fizice se includ prenumele şi numele
debitorilor, localitatea domiciliului fiscal şi cuantumul
efectiv al obligaţiilor fiscale restante. În maximum 15 zile de la achitarea
integrală a sumelor, autorităţile elimină datornicii din lista publică.
Motivul
pentru care autorităţile au recurs la această măsură este, potrivit Ordinului
ANAF nr. 558/2016, descurajarea acumulării datoriilor persoanelor fizice către
stat.
Protecţia datelor personale este doar una dintre potenţialele probleme
Protecţia datelor personale este doar una dintre potenţialele probleme
Una dintre
potenţialele probleme ce pot fi aduse în discuţie atunci când vorbim despre
publicarea online a numelor şi a localităţilor de domiciliu ale datornicilor
persoane fizice este protecţia datelor personale.
"Publicarea
numelui şi a localităţii de domiciliu ale contribuabilului persoană fizică
ridică probleme care ţin de protecţia datelor cu caracter personal. Astfel,
publicarea unor asemenea date în condiţiile descrise în Ordinul ANAF nr.
588/2016 intră în sfera noţiunii de prelucrare a datelor cu caracter personal
(...). Aşadar, trebuie respectate exigenţele prevăzute în legislaţia în
domeniul prelucrării datelor cu caracter personal, chiar dacă datele ce vor fi
publicate de către ANAF nu vor fi în toate cazurile suficiente cât să
identifice persoana contribuabilului. (...) Din această perspectivă, este
interesant de văzut dacă modul în care se va face publicarea listelor
datornicilor respectă garanţiile oferite de legislaţia în domeniul protecţiei
datelor cu caracter personal",
ne-a spus Bogdan Halcu.
Specialistul de la TZA
a atras atenţia că atât directiva europeană cu privire la protecţia datelor
personale, cât şi Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date oferă garanţia proporţionalităţii.
Concret, aşa cum se
arată în Legea protecţiei datelor personale, informaţiile de acest fel trebuie
să fie, printre altele, prelucrate
cu bună-credinţă, adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul
în care sunt colectate şi apoi prelucrate. "Mai întâi, este discutabil
dacă publicarea numelui, a localităţii domiciliului fiscal şi a sumelor
restante în sine este o măsură proporţională vizavi de scopul declarat,
acela de a descuraja acumularea de arierate bugetare. Autoritatea Naţională
pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a atras deja
atenţia asupra faptului că practica publicării datelor contribuabililor nu ar
satisface principiul proporţionalităţii. Apoi, chiar dacă am accepta că ideea
de a publica datele contribuabililor datornici nu încalcă acest principiu, este
din nou discutabil dacă se justifică publicarea datelor persoanelor fizice care
datorează sume mici de bani. Notăm că intenţia ANAF este aceea de a publica
datele persoanelor fizice care datorează sume peste pragul de 100 de lei. Este
destul de evident că o datorie de acest fel poate fi efectul unei omisiuni sau
erori şi este greu de argumentat că o atare datorie justifică înscrierea
debitorului contribuabil pe «name and shame lists». Din acest punct de
vedere, din nou se poate ridica problema proporţionalităţii datelor
publicate vizavi de scopul urmărit de ANAF", a punctat
avocatul, care a amintit că în 2010 Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate a fost amendată pentru publicarea
"listei ruşinii" cu datornicii la fondul de sănătate.
Mai exact, actul
normativ indicat stabileşte că "prelucrarea
codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie
de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă
persoana vizată şi-a dat în mod expres consimţământul sau prelucrarea este
prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală". În situaţia
de faţă, prelucrarea
datelor personale este prevăzută de Codul de procedură fiscală.
Important! Conform Legii nr. 677/2001, este considerată prelucrare "orice operaţiune sau set de
operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal, prin
mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, înregistrarea,
organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea,
utilizarea, dezvaluirea către terţi prin transmitere, diseminare sau în orice
alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea".
Practic, datele
personale reprezintă orice informaţii referitoare la o persoană
identificată sau identificabilă.
"Lista ruşinii", contrară respectului demnităţii
umane şi dreptului la imagine
"Lista ruşinii", contrară respectului demnităţii
umane şi dreptului la imagine
Bogdan Halcu a opinat
că articolul din Codul de procedură fiscală referitor la publicarea online a
"listei ruşinii" ar
putea să facă pe viitor obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate,
prin care să fie criticat pentru că nu
respectă demnitarea umană şi dreptul la viaţă intimă, familială
şi privată.
"Publicarea
numelui şi adresei de domiciliu pe listele ruşinii încalcă principiul
ocrotirii demnităţii umane. Apariţia unui nume pe acea listă creează
impresia că persoana respectivă a săvârşit o faptă reprobabilă, iar societatea
ar trebui să ia atitudine faţă de conduita contribuabilului datornic pe care
lista respectivă îl plasează într-o categorie socială inferioară. În realitate
însă, nu există niciun motiv pentru care un contribuabil care datorează
bugetului de stat sume mici de bani ar trebui să fie supus oprobriului public.
Dacă admitem că datele din cazierul judiciar sunt protejate, şi ţinând cont că
încălcarea legii penale dăunează mai grav societăţii decât neplata la timp a
taxelor şi impozitelor, atunci este dificil de justificat publicarea unor atari
liste. Statul are la îndemână mijloacele procedurale necesare pentru
recuperarea sumelor datorate de contribuabili, astfel încât este greu de
înţeles cum «demonizarea» datornicilor este o măsură necesară pentru
ca statul să recupereze asemenea arierate", a menţionat specialistul de la Ţuca Zbârcea &
Asociaţii.
Totodată, avocatul a
arătat că autorităţile
au o obligaţie constituţională de a respecta şi ocroti viaţa intimă, familială
şi privată a cetăţenilor, iar publicarea "listei
ruşinii" nu face decât să le păteze imaginea: "Dreptul la viaţă privată include şi dreptul la
propria imagine, ceea ce înseamnă că, în baza Constituţiei, autorităţile sunt
responsabile pentru respectarea imaginii cetăţenilor. Or, publicarea numelor
contribuabililor pe «name and shame lists» nu face altceva decât să
păteze imaginea acestora. Însuşi scopul declarat al măsurii (acela de a
descuraja acumularea de datorii) poate pune probleme de constituţionalitate.
ANAF justifică măsura într-o cheie punitivă: se speră ca publicarea acestor
liste să descurajeze pe contribuabilii rău-platnici prin stigmatizarea
acestora. Or, dacă autorităţile îşi fac un scop din stigmatizarea
cetăţenilor, există dubii serioase cu privire la modul în care acestea înţeleg
să protejeze dreptul la imagine al cetăţenilor".
ICCJ: Prenumele şi numele sunt date personale
Printr-o decizie
publicată recent despre un caz referitor la cererile de acces la informaţiile
de interes public, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a stabilit că
prenumele şi numele unei persoane sunt date cu caracter personal.
"În
interpretarea şi aplicarea art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 544/2001 şi
art. 3 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 677/2001, numele şi prenumele unei
persoane reprezintă informaţii referitoare la date cu caracter personal,
indiferent dacă, într-o situaţie dată, sunt sau nu suficiente pentru
identificarea persoanei",
scrie în Decizia ICCJ nr. 37/2015.
Concret, judecătorii
au apreciat că, atunci când un document include atât informaţii de interes
public, cât şi date personale ale persoanelor fizice, acesta trebuie să fie făcut
accesibil numai după
anonimizarea datelor personale.
"În
cazul cererilor de liber acces la informaţii de interes public, întemeiate pe
dispoziţiile Legii nr. 544/2001, atunci când informaţiile de interes public şi
informaţiile cu privire la datele cu caracter personal sunt prezente în
cuprinsul aceluiaşi document, indiferent de suportul ori de forma sau de modul
de exprimare a informaţiilor, accesul la informaţiile de interes public se
realizează prin anonimizarea informaţiilor cu privire la datele cu caracter
personal; refuzul de acces la informaţiile de interes public, în condiţiile
în care informaţiile cu privire la datele personale sunt anonimizate, este
nejustificat",
subliniază magistraţii.
Decizia ICCJ a apărut
în Monitorul Oficial spre sfârşitul lunii ianuarie şi, de la data publicării, a devenit obligatorie pentru toate
instanţele din ţară. Aceasta are ca scop asigurarea unei
practici unitare a instanţelor judecătoreşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
introduceti comentariul dvs