
Micşorarea cu o treime a cuantumului taxei auto, în urma intrării în vigoare a OUG nr. 7 din 19 februarie 2009 a adus până acum la ghişeele AFPM Rm. Sărat 102 proprietari de autoturisme, 91 persoane fizice şi 11 persoane juridice. „Sunt proprietari care au depus toată documentaţia, au plătit taxa şi au înmatriculat autoturismele”, spune Gelu Preda, şef birou în cadrul AFPM Rm. Sărat.
Posesorii de maşini second-hand de import, care au cumpărat o maşină înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au înmatriculat-o, au avut la dispoziţie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achitării taxei auto la valoarea veche, adică cea stabilită în iulie anul trecut. Cei care au înmatriculat maşini după 15 decembrie, vor putea primi înapoi o parte din bani. Diferenţa dintre taxa auto triplată şi taxa auto valabilă în perioada 1 iulie - 15 decembrie 2008 va fi restituită, la cerere, în termen de 45 de zile de la data depunerii unei cereri.
“Din ce am constatat eu până acum, nu există echitate cu această taxă. Sunt oameni care nu au plătit un leu, întrucât instanţa judecătorească le-a dat câştig de cauză şi şi-au primit banii înapoi, sunt persoane care au plătit de trei ori taxa, alte de două ori, iar alţii o singură dată, conform OUG din 19 februarie. Mai corect cred că ar fi ca această taxă să se regăsească în preţul combustibilului, în preţul maşinii, se pot găsi numeroase variante astfel încât omul să nu mai vină la noi să plătească special această taxă. Dacă anul acesta nu se mai poate face nimic în această privinţă, sper ca după 1 ianuarie 2010 să se rezolve cumva această problemă”, a declarat Gelu Preda.
Peste 300 de înmatriculări la Buzău după 19 februarie
Măsura diminuării taxei de poluare auto i-a determinat pe buzoieni să ia cu asalt ghişeele DGFP Buzău pentru a achita sumele obligatorii la înmatricularea autovehiculelor achiziţionate din străinătate.
Potrivit Mariei Ghiţă, şef birou în cadrul DGFP Buzău, numai în prima săptămână de după data de 19 februarie, când OUG a Guvernului a fost publicată în Monitorul Oficial, au plătit această taxă 160 de contribuabili. În prezent, aproximativ 300 de buzoieni au achitat taxa de poluare.
Pe de altă parte, un număr de 25 de buzoieni au plătit taxa triplată.
Taxa auto poate ajunge şi la 16.000 de euro!
Taxa auto s-a redus la valori cuprinse între 500 şi 3.200 de euro pentru motorizările mai des întâlnite, de 1,4 şi de 1,6 litri, indiferent de norma Euro, iar în cazul maşinilor cu propulsoare mari Euro 2, proprietarul va plăti mai mult de 16.000 de euro. Vor continua să fie exceptate de la plată autovehiculele cu motoare Euro 5, cu propulsoare electrice şi hibridele, precum şi modelele noi cu motorizări Euro 4 sub 2.000 de centimetri cubi (cmc).
Modelele cu motorizări de 1,4 litri vor avea o taxă de 500 de euro în cazul normelor Euro 1 . Pentru un motor de aceeaşi capacite cilindrică, dar care corespunde Euro 3, taxa va fi de aproape 860 de euro, respectiv de 1.460 de euro pentru propulsoarele Non Euro. Proprietarul unei maşini cu propulsor de 1.400 centimetri cubi (cmc) Euro 2 va plăti aproximativ 1.800 de euro, cea mai mare taxă pentru o astfel de cilindree. Printre maşinile cu astfel de propulsoare încadrate în normele Euro 2 se numără Opel Astra F şi Volkswagen Golf III. În cazul automobilelor cu motoare de 1.600 cmc, taxa va avea un cuantum de 880 euro pentru propulsoare Euro 1 şi de 1.450 euro pentru Euro 3. La motorizările Non Euro taxa va fi de 2.600 euro, iar la cele Euro 2 de puţin peste 3.200 de euro. Cumpărătorii de vehicule second-hand de import echipate cu propulsoare de 2 litri vor plăti o taxă de circa 1.400 de euro pentru maşini Euro 1 (cum ar fi Opel Vectra A şi BMW Seria 3) sau de circa 5.100 de euro în cazul motoarelor Euro 2.
Modele precum Opel Vectra B, Volkswagen Passat, BMW Seria 3 şi Audi A4 sunt câteva exemple de maşini Euro 2 pentru care taxa va trece de 5.000 de euro.
Pentru un motor de 2 litri Euro 3 taxa va fi de circa 2.400 euro, iar la Non Euro va ajunge la 4.200 euro. O maşină cu motor de 3.000 cmc Euro 1 va avea o taxă de aproximativ 4.200 de euro. În cazul în care propulsorul este Euro 3, cumpărătorul va achita 6.200 de euro, iar la Non Euro va plăti 12.600 de euro. Pentru motorizările de 3 litri Euro 2 taxa trece de 16.000 de euro, de 10 - 12 ori mai mult decât valoarea de cumpărare a autovehiculelor. În această categorie se încadrează maşini precum Opel Omega, Ford Scorpio, Mercedes Benz Clasa E, BMW Seria 5, Jeep Grand Cherokee şi Ford Explorer, care au motoare de 3.000 de centimetri cubi (cmc) sau mai mari, conforme normelor Euro 2.
Taxa de poluare auto va fi redusă cu o treime şi pentru maşinile noi Euro 4 care au motoare mai mari de 2.000 de centimetri cubi.
Astfel, taxa auto pentru un Audi Q7 nou cu motor de 4,2 litri pe benzină va fi de 7.300 de euro, iar pentru aceeaşi maşină echipată cu propulsor diesel de 3 litri cu filtru de particule cuantumul va fi de circa 3.200 de euro. Pentru un Mercedes Benz C 200 CDI nou şi cu motor diesel de 2.148 cmc Euro 4 valoarea redusă a taxei va fi de circa 1.800 de euro. Cumpărătorul unui Opel Vectra nou cu motor pe benzină de 2,2 litri va achita o taxă de circa 2.000 de euro. Un alt exemplu este SUV-ul Renault Koleos echipat cu motor pe benzină Euro 4 de 2,5 litri, al cărui posesor va fi taxat la înmatriculare cu 2.600 de euro. O maşină Alfa Romeo 159 cu motor diesel Euro 4 de 2,4 litri şi cu filtru de particule va avea o taxă de poluare auto de 1.700 de euro. Pentru acelaşi model, dar echipat cu motor Euro 4 pe benzină de 2,2 litri, taxa va fi de circa 2.300 euro. Taxa la o Mazda CX-7 echipată cu motor de 2,3 litri pe benzină va fi de 2.800 euro, iar pentru o Mazda 6 cu motor pe benzină de 2,5 litri scade la 2.300 euro.
De la 1 octombrie 2009 maşinile noi vândute în Uniunea Europeană trebuie să respecte obligatoriu normele de poluare Euro 5. Astfel, după ce va expira perioada de suspendare a taxei pentru autoturismele noi cu motoare de până la 2 litri, va fi permisă doar comercializarea modelelor Euro 5.
Mihai BALTAG
Posesorii de maşini second-hand de import, care au cumpărat o maşină înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au înmatriculat-o, au avut la dispoziţie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achitării taxei auto la valoarea veche, adică cea stabilită în iulie anul trecut. Cei care au înmatriculat maşini după 15 decembrie, vor putea primi înapoi o parte din bani. Diferenţa dintre taxa auto triplată şi taxa auto valabilă în perioada 1 iulie - 15 decembrie 2008 va fi restituită, la cerere, în termen de 45 de zile de la data depunerii unei cereri.
“Din ce am constatat eu până acum, nu există echitate cu această taxă. Sunt oameni care nu au plătit un leu, întrucât instanţa judecătorească le-a dat câştig de cauză şi şi-au primit banii înapoi, sunt persoane care au plătit de trei ori taxa, alte de două ori, iar alţii o singură dată, conform OUG din 19 februarie. Mai corect cred că ar fi ca această taxă să se regăsească în preţul combustibilului, în preţul maşinii, se pot găsi numeroase variante astfel încât omul să nu mai vină la noi să plătească special această taxă. Dacă anul acesta nu se mai poate face nimic în această privinţă, sper ca după 1 ianuarie 2010 să se rezolve cumva această problemă”, a declarat Gelu Preda.
Peste 300 de înmatriculări la Buzău după 19 februarie
Măsura diminuării taxei de poluare auto i-a determinat pe buzoieni să ia cu asalt ghişeele DGFP Buzău pentru a achita sumele obligatorii la înmatricularea autovehiculelor achiziţionate din străinătate.
Potrivit Mariei Ghiţă, şef birou în cadrul DGFP Buzău, numai în prima săptămână de după data de 19 februarie, când OUG a Guvernului a fost publicată în Monitorul Oficial, au plătit această taxă 160 de contribuabili. În prezent, aproximativ 300 de buzoieni au achitat taxa de poluare.
Pe de altă parte, un număr de 25 de buzoieni au plătit taxa triplată.
Taxa auto poate ajunge şi la 16.000 de euro!
Taxa auto s-a redus la valori cuprinse între 500 şi 3.200 de euro pentru motorizările mai des întâlnite, de 1,4 şi de 1,6 litri, indiferent de norma Euro, iar în cazul maşinilor cu propulsoare mari Euro 2, proprietarul va plăti mai mult de 16.000 de euro. Vor continua să fie exceptate de la plată autovehiculele cu motoare Euro 5, cu propulsoare electrice şi hibridele, precum şi modelele noi cu motorizări Euro 4 sub 2.000 de centimetri cubi (cmc).
Modelele cu motorizări de 1,4 litri vor avea o taxă de 500 de euro în cazul normelor Euro 1 . Pentru un motor de aceeaşi capacite cilindrică, dar care corespunde Euro 3, taxa va fi de aproape 860 de euro, respectiv de 1.460 de euro pentru propulsoarele Non Euro. Proprietarul unei maşini cu propulsor de 1.400 centimetri cubi (cmc) Euro 2 va plăti aproximativ 1.800 de euro, cea mai mare taxă pentru o astfel de cilindree. Printre maşinile cu astfel de propulsoare încadrate în normele Euro 2 se numără Opel Astra F şi Volkswagen Golf III. În cazul automobilelor cu motoare de 1.600 cmc, taxa va avea un cuantum de 880 euro pentru propulsoare Euro 1 şi de 1.450 euro pentru Euro 3. La motorizările Non Euro taxa va fi de 2.600 euro, iar la cele Euro 2 de puţin peste 3.200 de euro. Cumpărătorii de vehicule second-hand de import echipate cu propulsoare de 2 litri vor plăti o taxă de circa 1.400 de euro pentru maşini Euro 1 (cum ar fi Opel Vectra A şi BMW Seria 3) sau de circa 5.100 de euro în cazul motoarelor Euro 2.
Modele precum Opel Vectra B, Volkswagen Passat, BMW Seria 3 şi Audi A4 sunt câteva exemple de maşini Euro 2 pentru care taxa va trece de 5.000 de euro.
Pentru un motor de 2 litri Euro 3 taxa va fi de circa 2.400 euro, iar la Non Euro va ajunge la 4.200 euro. O maşină cu motor de 3.000 cmc Euro 1 va avea o taxă de aproximativ 4.200 de euro. În cazul în care propulsorul este Euro 3, cumpărătorul va achita 6.200 de euro, iar la Non Euro va plăti 12.600 de euro. Pentru motorizările de 3 litri Euro 2 taxa trece de 16.000 de euro, de 10 - 12 ori mai mult decât valoarea de cumpărare a autovehiculelor. În această categorie se încadrează maşini precum Opel Omega, Ford Scorpio, Mercedes Benz Clasa E, BMW Seria 5, Jeep Grand Cherokee şi Ford Explorer, care au motoare de 3.000 de centimetri cubi (cmc) sau mai mari, conforme normelor Euro 2.
Taxa de poluare auto va fi redusă cu o treime şi pentru maşinile noi Euro 4 care au motoare mai mari de 2.000 de centimetri cubi.
Astfel, taxa auto pentru un Audi Q7 nou cu motor de 4,2 litri pe benzină va fi de 7.300 de euro, iar pentru aceeaşi maşină echipată cu propulsor diesel de 3 litri cu filtru de particule cuantumul va fi de circa 3.200 de euro. Pentru un Mercedes Benz C 200 CDI nou şi cu motor diesel de 2.148 cmc Euro 4 valoarea redusă a taxei va fi de circa 1.800 de euro. Cumpărătorul unui Opel Vectra nou cu motor pe benzină de 2,2 litri va achita o taxă de circa 2.000 de euro. Un alt exemplu este SUV-ul Renault Koleos echipat cu motor pe benzină Euro 4 de 2,5 litri, al cărui posesor va fi taxat la înmatriculare cu 2.600 de euro. O maşină Alfa Romeo 159 cu motor diesel Euro 4 de 2,4 litri şi cu filtru de particule va avea o taxă de poluare auto de 1.700 de euro. Pentru acelaşi model, dar echipat cu motor Euro 4 pe benzină de 2,2 litri, taxa va fi de circa 2.300 euro. Taxa la o Mazda CX-7 echipată cu motor de 2,3 litri pe benzină va fi de 2.800 euro, iar pentru o Mazda 6 cu motor pe benzină de 2,5 litri scade la 2.300 euro.
De la 1 octombrie 2009 maşinile noi vândute în Uniunea Europeană trebuie să respecte obligatoriu normele de poluare Euro 5. Astfel, după ce va expira perioada de suspendare a taxei pentru autoturismele noi cu motoare de până la 2 litri, va fi permisă doar comercializarea modelelor Euro 5.
Mihai BALTAG
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
introduceti comentariul dvs